Κυριακή, 26 Ιουνίου 2011

1ο ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ (22-24 Ιουνίου 2011)

1ο ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ (22-24 Ιουνίου 2011)



---------------------------------------------------------------------

ΤΕΤΑΡΤΗ 22 ΙΟΥΝΙΟΥ 2011


16.00 – 17.30: Αλληλογνωριμία – Διαμόρφωση Ομάδας
17.30 – 18.00: Διάλειμμα
18.00 – 20.15: Διαμόρφωση Ομάδας (συνέχεια) και συζήτηση - ενημέρωση για το
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης

Διαμόρφωση Ομάδας


- Συντονιστής και μέλη της ομάδας συνδεόμαστε με το εδώ και τώρα (Πρόγραμμα, Σχολείο, κλπ)
- Βγαίνουμε έξω από τους παραδοσιακούς μας ρόλους
- Εντάσσουμε τη δραστηριότητα στην ήδη υπάρχουσα εμπειρία των μελών της ομάδας
- Ζητάμε από τα μέλη της ομάδας να διαμορφώσουν μια προσωπική θέση σχετική με το θέμα ή στόχο
- Δημιουργούμε ένα πλαίσιο βοηθητικό δίνοντας σχετικές οδηγίες
- Προτρέπουμε να συνδεθούν οι λιγότερο συνδεδεμένοι
(κάνοντας ζευγάρια μεταξύ τους)
- Μοιραζόμαστε με το ζευγάρι μας και στη συνέχεια με τα μέλη της μικρής ομάδας μια θετική εμπειρία
- Επισημαίνουμε την προσωπική ευθύνη του καθενός
αναφορικά με την ενεργό συμμετοχή του στην ομάδα,
και με το περιεχόμενο της δράσης της ομάδας του
- Η μικρή ομάδα αποκτά όνομα και παράγει έργο
Το έργο συγκροτεί την ομάδα
- Η μικρή ομάδα παρουσιάζει το έργο της στην ολομέλεια
- Υπογραμμίζουμε τη συμβολή κάθε ατόμου στη μικρή ομάδα
- Υπογραμμίζουμε τη συμβολή κάθε ομάδας στην ολομέλεια
- Συνδέουμε το έργο της κάθε ομάδας με τον βασικό μας στόχο (πχ επικοινωνία και καλό συναισθηματικό κλίμα κατά τη μαθησιακή διαδικασία), ώστε να κλείσουμε τη διαδικασία, υπογραμμίζοντας πάντα τη συμβολή των μικρών ομάδων αλλά και των ατόμων
- Κινούμαστε συνέχεια σε τρία επίπεδα: άτομο – μικρή ομάδα – ολομέλεια (η διαδικασία εμπεριέχει ατομικό έργο, έργο δυάδας, έργο τετράδας, έργο ολομέλειας, που δένουν λειτουργικά το ένα με το άλλο)
- Το κλείσιμο είναι σημαντικό στην όλη διαδικασία. Η διαμόρφωση της ομάδας χρειάζεται να έχει στίξη (ξεκινάμε με ολομέλεια, περνάμε στις δυάδες και τετράδες, αλλάζοντας επίπεδα, και κλείνουμε με ολομέλεια)

ΒΑΣΙΚΗ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΑΡΧΗ:
Όλες οι φωνές να ακούγονται
Όλοι είμαστε χρήσιμοι
Όλοι συνδεόμαστε στο ομαδικό γίγνεσθαι.

"Το ραγισμένο δοχείο"

Η προβολή παρουσιάσεων που ακολουθεί με τίτλο "Το ραγισμένο δοχείο", υπογραμμίζει τη συμβολή του κάθε ατόμου στην ομάδα και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, με τα ελαττώματά του, τα οποία μπορεί εν τέλει να μετατραπούν σε στοιχεία θετικά και δημιουργικά.


"Το ραγισμένο δοχείο"

---------------------------------------------------------------------

ΠΕΜΠΤΗ 23 ΙΟΥΝΙΟΥ 2011
09.00 – 10.30: 1ο Σχέδιο Διδασκαλίας
10.30 – 11.00: Διάλειμμα
11.00 – 12.30: Αναστοχασμός επάνω στο 1ο Σχέδιο Διδασκαλίας
12.30 – 13.30: Διάλειμμα
13.30 – 15.45: 2ο Σχέδιο Διδασκαλίας -αναστοχασμός στο 2ο σχέδιο


ΣΧΕΔΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ


Σχεδιάζουμε μια διδακτική ενότητα, λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα, τ αοποία φροντίζουμε να συνδέονται μεταξύ τους:
- το περιεχόμενο της διδακτικής ενότητας
- τους μαθητές στους οποίους απευθυνόμαστε
- τους στόχους που θέτουμε
- τις εκπαιδευτικές τεχνικές και τα εποπτικά μέσα που χρησιμοποιούμε
- την αξιολόγηση

1ο ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΟΔΥΣΣΕΙΑ:
"Οδυσσέας και Τλέμαχος: σαν δυο άγνωστοι στο καλύβι του Εύμαιου"

Για να δείτε σχετικό υλικό πατήστε ΕΔΩ!

Κ. Π. Καβάφης, "Ιθάκη"

Το ομηρικό έπος έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για Έλληνες και ξένες ποιητές, συγγραφείς και καλλιτέχνες. Το ποίημα του Καβάφη "Ιθάκη" είναι ένα από τα ποιητικά έργα που γράφτηκαν "στη σκιά του Ομήρου". Στο video που ακολουθεί ο Sean Connery απαγγέλλει το ποίημα του Καβάφη. Η μουσική και η μετάφραση στα αγγλικά από τον Βαγγέλη Παπαθανασίου.





Κ.Π.Καβάφης "Ιθάκη"
Απαγγελία: Sean Connery
Μουσική: Βαγγέλης Παπαθανασίου


2ο ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ:
"Οι αναμνήσεις της Κωνσταντίνας από τη Γερμανία"
απόσπασμα από το μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη "Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της"

Για να δείτε σχετικό υλικό πατήστε ΕΔΩ!

Τάσος, Λειβαδίτης, "Τέχνη"

Η λογοτεχνία (πεζογραφία και ποίηση) δεν είναι 'λόγος κενός', είναι λόγος ζωντανός και ζωοοποιός, που αφορμάται από έντονες ή και οριακές εμπειρίες της ζωής και μπορεί να κινητοποιήσει τις πιο αυθεντικές, τις πιο ουσιαστικές και δημιουργικές δυνάμεις του ανθρώπου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ζωντανού ποιητικού λόγου είναι το ποίημα του Λειβαδίτη "Τέχνη".



Τάσος Λειβαδίτης, "Τέχνη"
Μουσική επένδυση: Ευανθία Ρεμπούτσικα (Πολίτικη κουζίνα)
Δημιουργία Βίντεο: Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ευόσμου (2011)

---------------------------------------------------------------------

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24 ΙΟΥΝΙΟΥ 2011
09.00 – 10.30: 1η Άσκηση Ομάδας
10.30 – 11.00: Διάλειμμα
11.00 – 12.30: Αναστοχασμός επάνω στη Άσκηση Ομάδας
12.30 – 13.30: Διάλειμμα
13.30 – 15.45: α) Ο ρόλος των ΤΠΕ στο Νέο Σχολείο
β) Αναστοχασμός επάνω στην εμπειρία του τριήμερου – Σύνδεση με
τα ζητήματα του Νέου Σχολείου και των Προγραμμάτων Σπουδών
γ) Συμπεράσματα από το τριήμερο και οδηγίες για το επόμενο
στάδιο του Προγράμματος


1η Άσκηση Ομάδας

Αξιοποίηση των θετικών εμπειριών από το Πρόγραμμα Επιμόρφωσης και των βασικών εκπαιδευτικών αρχών που τις διέπουν στην εκπαιδευτική πράξη.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών"
Dead Poets Society

Το απόσπασμα από την ταινία "Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" δίνει έναυσμα για συζήτηση στα ακόλουθα θέματα:

- Ποιον στόχο προσπαθεί να υπηρετήσει ο Καθηγητής λογοτεχνίας αναφορικά με τη διδασκαλία της Ποίησης;
- Ποιες εκπαιδευτικές πρακτικές χρησιμοποιεί;
- Ποιες εκπαιδευτικές αρχές αναδεικνύονται μέσα από τις πρακτικές αυτές;

Στην ταινία "Ο κύκλος των χαμένων ποιητών του σκηνοθέτη Peter Weir, ο νεαρός καθηγητής της Αγγλικής Λογοτεχνίας, John Keating, στο συντηρητικό κολλέγιο Welton Academy στο Vermont, προσπαθεί μέσα από καινοτόμες πρακτικές και ανορθόδοξους τρόπους διδασκαλίας να μεταφέρει στους μαθητές του ότι η ποίηση είναι ζωντανός λόγος, που μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο που κινητοποιεί τις πιο αυθεντικές και δημιουργικές δυνάμεις του ανθρώπου.

Ακολουθούν δύο αποσπάσματα της ταινίας: Στο πρώτο (Understanding poetry / Κατανοώντας την ποίηση) ο Keating εκφράζει την κάθετη διαφωνία του απέναντι σε μια αποστεωμένη και εντελώς συμβατική αντιμετώπιση της ποίησης. Στο δεύτερο (Poetry is... / Ποίηση είναι...), ζητά από τους μαθητές του να απαγγείλουν από έναν στίχο Ρομαντικών ποιητών, όπου δίνεται έμφαση στην εσωτερική δύναμη του ανθρώπου, ενώ κλωτσούν την μπάλα...





"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών"
Dead Poets Society (1989)
Σκηνοθεσία: Peter Weir
Ερμηνεία: Robin Williams



Φιλολογικές ιστοσελίδες


Για περισσότερες Φιλολογικές Ιστοσελίδες πατήστε ΕΔΩ!


http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html
Η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
Αρχαία Ελληνική → Μελέτες Διδασκαλία → Διδακτικές δοκιμές → Πρακτικές Εφαρμογές

http://www.ellinikoslogos.gr/
Ελληνικός Λόγος: για την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα

http://www.snhell.gr/
Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

http://www.ime.gr/chronos/gr/
ΙΜΕ (Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού)
Ελληνική Ιστορία

http://www.ehw.gr/ehw/forms/Default.aspx?lang=el-GR
ΙΜΕ (Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού)
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού (Μικρά Ασία, Τραπεζούντα, Κωνσταντινούπολη)

http://www.hellenic-cosmos.gr/
ΙΜΕ (Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού)
Ελληνικός Κόσμος (Δραστηριότητες & Εκπαιδευτικά Προγράμματα)

http://www.ekebi.gr/
Ε.ΚΕ.ΒΙ. (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου) → Προώθηση της Ανάγνωσης → Αφιερώματα σε Μεγάλους Λογοτέχνες

http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=299
Ε.ΚΕ.ΒΙ. → Τράπεζα δεδομένων Αρχεία

http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=213
Ε.ΚΕ.ΒΙ. → Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης

http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=200
Ε.ΚΕ.ΒΙ. → Αφιερώματα σε μεγάλους λογοτέχνες

2011 Οδυσσέας Ελύτης
2010 Νίκος Καββαδίας
2010 Στρατής Τσίρκας
2009 Γιάννης Ρίτσος
2008 Ν. Γ. Πεντζίκης


http://www.greece2001.gr/13.html
Νέοι δρόμοι για την Ιθάκη: Σύγχρονοι Έλληνες Συγγραφείς
(Ελλάδα: Τιμώμενη χώρα στην έκθεση βιβλίου Φρανκφούρτης 2001)

http://www.engonopoulos.gr/
Νίκος Εγγονόπουλος

http://www.kavafis.gr/index.asp
Κ.Π Καβάφης (αρχείο)

http://nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1963/index.html
Γιώργος Σεφέρης
H σελίδα του Iδρύματος Nομπέλ για το βραβείο λογοτεχνίας του 1963

http://nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1979/
Οδυσσέας Ελύτης
H σελίδα του Iδρύματος Nομπέλ για το βραβείο λογοτεχνίας του 1979

http://www.myriobiblos.gr/afieromata/dimotiko/texts.html
Δημοτικό τραγούδι

http://www.myriobiblos.gr/afieromata/solomos/index.html
Διονύσιος Σολωμός

http://www.kazantzakis-museum.gr/index.php?level=0&id=623&lang=el
Μούσείο Νίκου Καζαντζάκη

http://www.historical-museum.gr/kazantzakis/gr/index.html
Νίκος Καζαντζάκης

http://www.macedonia.org.uk/bakolas/
Νίκος Μπακόλας

http://www.primedu.uoa.gr/epet/index.html
Παιδική Λογοτεχνία


********


Δημιουργία ομάδας


Δημιουργώντας οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί ομάδες και βιώνοντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο, ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να διαχειρσιτούμε πιο αποτελεσματικά τη δημιουργία ομάδας στις τάξεις μας.

Μπόρχες, "Περί φιλίας"





Μπόρχες, "Περί φιλίας"





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου