Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2011

ΙΣΤΟΡΙΑ Α ΓΥΜΑΝΣΙΟΥ: ΚΩΣΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ / KOSTI, CYCLADIC CIVILISATION


Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης
Μικροδιδασκαλίες
2-3 Δεκεμβρίου 2011

Δημιουργός
Κατερίνα Κωστή

3ο Γυμνάσιο Μεγάρων

---------------------------------------------------


Ι. Θέμα Μικροδιδασκαλίας:

Κυκλαδικός Πολιτισμός
Ιστορία Α΄ Γυμνασίου

---------------------------------------------------


ΙΙ. Σχέδιο Μικροδιδασκαλίας

Εισαγωγική δραστηριότητα
Αφόρμηση (χωροχρονική ένταξη του Κυκλαδικού Πολιτισμού):
-Παρουσίαση των Κυκλάδων στο χάρτη, για την ένταξη του Κυκλαδικού πολιτισμού στο χώρο.
-Προβολή αποσπάσματος διάρκειας 1΄:40΄΄ από ντοκιμαντέρ με τίτλο The Cycladic Civilization σε σκηνοθεσία Δάμπαση (διαθέσιμο στο διαδίκτυο, στη σελίδα http://www.youtube.com/watch?v=_qKHDM8FZpQ&feature=related), για την οπτική επαφή με το χώρο και τη μορφή των αρχαιολογικών ευρημάτων.
-Τοποθέτηση του Κυκλαδικού Πολιτισμού στη γραμμή του χρόνου κι ένταξή του την εποχή του Χαλκού.

Στόχοι της μικροδιδασκαλίας
Α. Γνωστικοί:
α) να αποκτήσουν οι μαθητές μια πρώτη επαφή με βασικά χαρακτηριστικά της Εποχής του Χαλκού στην Ελλάδα.
β) να έχουν μια πρώτη γνωριμία με τις βασικές πτυχές του Κυκλαδικού Πολιτισμού.
Β. Διαδικαστικοί – Ανάπτυξης δεξιοτήτων:
α) να ασκηθούν οι μαθητές στην κριτική επεξεργασία αντικειμένων ως ιστορικών πηγών.
β) να ασκηθούν οι μαθητές στην ομαδοσυνεργατική μάθηση.
Γ. Αξιακοί – Αλλαγής στάσεων:
α) να εξετάσουν μία από τις πρώτες διδακτικές ενότητες της Ιστορίας Α΄ Γυμνασίου με ευχάριστο, ψυχαγωγικό και δημιουργικό τρόπο, ώστε να αναπτύξουν ενδιαφέρον και θετική στάση προς το μάθηση για όλη τη σχολική χρονιά.

Διδασκαλία

Δραστηριότητα 1
Φάση 1η
Οι μαθητές χωρίζονται σε πέντε ομάδες. Σε κάθε ομάδα δίνεται από ένα αντικείμενο - αντίγραφο κυκλαδικού αρχαιολογικού ευρήματος. Με φύλλα εργασίας δίνονται οι κατάλληλες κατευθύνσεις στους μαθητές, ώστε να συναγάγουν από την επεξεργασία των αντικειμένων τα βασικά χαρακτηριστικά του κυκλαδικού πολιτισμού, δηλαδή το πλήθος των ειδωλίων, τα βασικά χαρακτηριστικά τους, τη μορφή της γυναίκας στα ειδώλια και το συμβολισμό της, τις τοιχογραφίες και τις πληροφορίες που μας δίνουν για τις ασχολίες, τα επαγγέλματα και τα υλικά. Στη φάση αυτή αξιοποιείται και η προϋπάρχουσα γνώση, σύμφωνα με την αρχή του εποικοδομισμού, καθώς οι μαθητές έχουν ήδη γνωρίσει από την εποχή του λίθου τα γυναικεία ειδώλια και την αναπαράσταση σε αυτά της μεγάλης μητέρας θεάς. επίσης, έχουν μιλήσει για τη χρήση φυσικών χρωστικών ουσιών και για την έμφυτη τάση του ανθρώπου να αναπαριστά με ζωγραφικές απεικονίσεις τις δραστηριότητές του.

Φάση 2
Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην τάξη (ολομέλεια) τα συμπεράσματά της, τα οποία καταγράφονται στον πίνακα από τον εκπαιδευτικό.

Αναστοχασμός
Πώς σας φάνηκε η δραστηριότητα;
Έχετε χρησιμοποιήσει ξανά αντικείμενα;
Θα θέλατε να δοκιμάσουμε κι άλλες εναλλακτικές μεθόδους;

Κλείσιμο
Αφού παρουσιάζεται σύντομα με δύο διαφάνειες από τον εκπαιδευτικό η περίπτωση του Ακρωτηρίου της Σαντορίνης ως μοναδικής περίπτωσης διατήρησης συνόλου από τον Κυκλαδικό πολιτισμό, προβάλλονται αποσπάσματα video από τη σειρά Terrae Antiquae με εκθέματα του Μουσείου Προϊστορικής Θήρας (διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση
[Κατά την παρακολούθηση οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν ειδικά διαμορφωμένη φόρμα με στοιχεία, τα οποία θα αξιοποιήσουν ως υλικό για ένα σύντομο κείμενο παρουσίασης του κυκλαδικού πολιτισμού που θα αναπτύξουν ως εργασία για το επόμενο μάθημα. Τους δίνεται η επιλογή να αναπτύξουν την εργασία ομαδικά ή ατομικά, ανάλογα με τις διαθέσεις τους και τις δυνατότητες τους. Η φόρμα είχε την εξής μορφή:
Παρακολούθησε προσεκτικά το video και προσπάθησε να καταγράψεις στον παρακάτω πίνακα πληροφορίες στις αντίστοιχες κατηγορίες. Στη συνέχεια θα χρησιμοποιήσεις το υλικό που θα συγκεντρώσεις, για να γράψεις ένα κείμενο όπου θα παρουσιάζεις σύντομα τον Κυκλαδικό πολιτισμό. Το κείμενο μπορείς να το γράψεις στο σπίτι σου μόνος/-η ή με συμμαθητές σου σε ομάδα το πολύ πέντε ατόμων.
Ειδώλια
Αγγεία
Έπιπλα
Σκεύη
Σπίτια
Υλικά








]

Ευχαριστώ!
---------------------------------------------------

Για να δείτε σε μορφή εγγράφου Word
Σχέδιο Μικροδιδασκαλίας
Πίνακα δραστηριοτήτων Μικροδιδασκαλίας 
πατήστε ΕΔΩ!

---------------------------------------------------


ΙΙΙ. Φύλλα Εργασίας 


Κυκλαδικός Πολιτισμός
Φύλλο εργασίας 1ης ομάδας

Πολλά από τα αρχαιολογικά ευρήματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού έχουν σωθεί αποσπασματικά, καθώς είναι προϊόντα λαθρανασκαφών και αρχαιοκαπηλίας και δεν έχουν βρεθεί σε αυθεντικούς χώρους ανασκαφής. Αυτό σημαίνει πως οι αρχαιολόγοι δεν μπορούν να συναγάγουν εύκολα συμπεράσματα για τα αντικείμενα και τη χρήση τους.
Φανταστείτε πως είστε κι εσείς αρχαιολόγοι που πρέπει να επεξεργαστούν το συγκεκριμένο αντικείμενο. Τι άραγε μπορεί να σημαίνει αυτό; Τα ερωτήματα που ακολουθούν μπορεί να σας βοηθήσουν.
  • Τι παριστάνεται στο αντικείμενο αυτό;
……………………………………………………………………………
  • Είναι πιστή η αναπαράσταση;
……………………………………………………………………………
  • Τι λείπει από την απεικόνιση;
……………………………………………………………………………
  • Υπάρχουν ίχνη που να υποδηλώνουν αυτό που λείπει;
……………………………………………………………………………
  • Από τι υλικό είναι κατασκευασμένο το αντικείμενο;
……………………………………………………………………………
  • Με τι εργαλεία το έχει επεξεργαστεί ο τεχνίτης και από τι υλικό;
……………………………………………………………………………
- Τι μπορεί να σημαίνει το αντικείμενο αυτό για τους ανθρώπους της εποχής κατά την οποία δημιουργήθηκε;
……………………………………………………………………………..
- Καταγράψτε τα γενικά συμπεράσματά σας.
……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………..

Κυκλαδικός Πολιτισμός
Φύλλο εργασίας 2ης ομάδας

Πολλά από τα αρχαιολογικά ευρήματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού έχουν σωθεί αποσπασματικά, καθώς είναι προϊόντα λαθρανασκαφών και αρχαιοκαπηλίας και δεν έχουν βρεθεί σε αυθεντικούς χώρους ανασκαφής. Αυτό σημαίνει πως οι αρχαιολόγοι δεν μπορούν να συναγάγουν εύκολα συμπεράσματα για τα αντικείμενα και τη χρήση τους.
Φανταστείτε πως είστε κι εσείς αρχαιολόγοι που πρέπει να επεξεργαστούν το συγκεκριμένο αντικείμενο. Τι άραγε μπορεί να σημαίνει αυτό; Τα ερωτήματα που ακολουθούν μπορεί να σας βοηθήσουν.
  • Τι παριστάνεται στο αντικείμενο αυτό;
……………………………………………………………………………
  • Είναι πιστή η αναπαράσταση;
……………………………………………………………………………
  • Τι λείπει από την απεικόνιση;
……………………………………………………………………………
  • Υπάρχουν ίχνη που να υποδηλώνουν αυτό που λείπει;
……………………………………………………………………………
  • Από τι υλικό είναι κατασκευασμένο το αντικείμενο;
……………………………………………………………………………
  • Με τι εργαλεία το έχει επεξεργαστεί ο τεχνίτης και από τι υλικό;
……………………………………………………………………………
- Τι μπορεί να σημαίνει το αντικείμενο αυτό για τους ανθρώπους της εποχής κατά την οποία δημιουργήθηκε;
……………………………………………………………………………..
- Καταγράψτε τα γενικά συμπεράσματά σας.
……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………..

Κυκλαδικός Πολιτισμός
Φύλλο εργασίας 3ης ομάδας

Πολλά από τα αρχαιολογικά ευρήματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού έχουν σωθεί αποσπασματικά, καθώς είναι προϊόντα λαθρανασκαφών και αρχαιοκαπηλίας και δεν έχουν βρεθεί σε αυθεντικούς χώρους ανασκαφής. Αυτό σημαίνει πως οι αρχαιολόγοι δεν μπορούν να συναγάγουν εύκολα συμπεράσματα για τα αντικείμενα και τη χρήση τους.
Φανταστείτε πως είστε κι εσείς αρχαιολόγοι που πρέπει να επεξεργαστούν το συγκεκριμένο αντικείμενο. Τι άραγε μπορεί να σημαίνει αυτό; Τα ερωτήματα που ακολουθούν μπορεί να σας βοηθήσουν.
  • Τι παριστάνεται στο αντικείμενο αυτό;
……………………………………………………………………………
  • Είναι πιστή η αναπαράσταση;
……………………………………………………………………………
  • Τι λείπει από την απεικόνιση;
……………………………………………………………………………
  • Υπάρχουν ίχνη που να υποδηλώνουν αυτό που λείπει;
……………………………………………………………………………
  • Από τι υλικό είναι κατασκευασμένο το αντικείμενο;
……………………………………………………………………………
  • Με τι εργαλεία το έχει επεξεργαστεί ο τεχνίτης και από τι υλικό;
……………………………………………………………………………
- Τι μπορεί να σημαίνει το αντικείμενο αυτό για τους ανθρώπους της εποχής κατά την οποία δημιουργήθηκε;
……………………………………………………………………………..
- Καταγράψτε τα γενικά συμπεράσματά σας.
……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………..

Κυκλαδικός Πολιτισμός
Φύλλο εργασίας 4ης ομάδας

Πολλά από τα αρχαιολογικά ευρήματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού έχουν σωθεί αποσπασματικά, καθώς είναι προϊόντα λαθρανασκαφών και αρχαιοκαπηλίας και δεν έχουν βρεθεί σε αυθεντικούς χώρους ανασκαφής. Αυτό σημαίνει πως οι αρχαιολόγοι δεν μπορούν να συναγάγουν εύκολα συμπεράσματα για τα αντικείμενα και τη χρήση τους. Εσείς, όμως, είστε τυχεροί. Σας έτυχε να εξετάσετε μία τοιχογραφία σπιτιού από τη Σαντορίνη (σας δίνεται σε μικρογραφία).
Φανταστείτε, λοιπόν, πως είστε κι εσείς αρχαιολόγοι που πρέπει να επεξεργαστούν τη συγκεκριμένη τοιχογραφία. Τι άραγε μπορεί να σημαίνει αυτή; Τα ερωτήματα που ακολουθούν μπορεί να σας βοηθήσουν.
  • Τι παριστάνεται στην τοιχογραφία αυτή;
…………………………………………………………………………………
  • Από τι υλικά είναι φτιαγμένη;
………………………………….……………………………………………….
  • Από πού προέρχονται τα υλικά αυτά;
………………………………………………………………………………….
  • Με τι εργαλεία έχει επεξεργαστεί το αντικείμενο ο τεχνίτης;
………………………………………………………………………………….
- Τι σημαίνει το αντικείμενο για τους ανθρώπους που το έφτιαξαν, για τον πολιτισμό, τις ασχολίες και τα ήθη τους; …………………………………………………………………
-Καταγράψτε τα γενικά συμπεράσματά σας.
………………………………………………………………….
………………………………………………………………… …………………………………………………………………..
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………



Κυκλαδικός Πολιτισμός
Φύλλο εργασίας 5ης ομάδας

Πολλά από τα αρχαιολογικά ευρήματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού έχουν σωθεί αποσπασματικά, καθώς είναι προϊόντα λαθρανασκαφών και αρχαιοκαπηλίας και δεν έχουν βρεθεί σε αυθεντικούς χώρους ανασκαφής. Αυτό σημαίνει πως οι αρχαιολόγοι δεν μπορούν να συναγάγουν εύκολα συμπεράσματα για τα αντικείμενα και τη χρήση τους. Εσείς, όμως, είστε τυχεροί. Σας έτυχε να εξετάσετε μία τοιχογραφία σπιτιού από τη Σαντορίνη (σας δίνεται σε μικρογραφία).
Φανταστείτε, λοιπόν, πως είστε κι εσείς αρχαιολόγοι που πρέπει να επεξεργαστούν τη συγκεκριμένη τοιχογραφία. Τι άραγε μπορεί να σημαίνει αυτή; Τα ερωτήματα που ακολουθούν μπορεί να σας βοηθήσουν.

  • Τι παριστάνεται στην τοιχογραφία αυτή;
……………………………………………………………………
  • Από τι υλικά είναι φτιαγμένη;
………………………………….……………………………………
  • Από πού προέρχονται τα υλικά αυτά;
…………………………………………………………………
  • Με τι εργαλεία έχει επεξεργαστεί το αντικείμενο ο τεχνίτης;
…………………………………………………………………
- Τι σημαίνει το αντικείμενο για τους ανθρώπους που το έφτιαξαν, για τον πολιτισμό, τις ασχολίες και τα ήθη τους; ………………………………………………………………………………
- Καταγράψτε τα γενικά συμπεράσματά σας.
………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………


---------------------------------------------------

Για να δείτε σε μορφή εγγράφου Word
τα Φύλλα Εργασίας 
πατήστε ΕΔΩ!

---------------------------------------------------


IV. Υλικό Μικροδιδασκαλίας


----------------------------------------------------

Επιμέλεια και οργάνωση υλικού: Φιλοθέη Κολίτση
Επιμορφώτρια Β΄
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης  



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου