Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 2011

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ: ΤΣΙΑΡΑ ΧΡΥΣΟΥΛΑ, ΘΕΟΤΟΚΗ, Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ / TSIARA, THEOTOKIS, HONOR AND MONEY



Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης
Μικροδιδασκαλίες
2-3 Δεκεμβρίου 2011

Δημιουργός
Χρυσούλα Τσιάρα
1ο ΓΕΛ Νέας Σμύρνης


---------------------------------------------------



Ι. Θέμα Μικροδιδασκαλίας:

[Κωνσταντίνου Θεοτόκη, "Η τιμή και το χρήμα"
Λογοτεχνία Β΄ Λυκείου]

Σύγκριση της νουβέλας «Η Τιμή και το Χρήμα» του Κ. Θεοτόκη με την κινηματογραφική μεταφορά της, «Η τιμή της αγάπης» της Τόνιας Μαρκετάκη.


---------------------------------------------------


ΙΙ. Σχέδιο Μικροδιδασκαλίας

  1. Εισαγωγική δραστηριότητα (εισαγωγή στο θέμα με power point)
Για να δείτε το ppt πατήστε ΕΔΩ!
  1. Στόχοι
(α) γνώσεων:
-να κατανοήσουν οι μαθητές ότι οι διάφορες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης επικοινωνούν μεταξύ τους, διακρίνοντας τη δυνατότητα κινηματογραφικής μεταφοράς ενός λογοτεχνικού έργου.

(β) δεξιοτήτων:
-να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα και την κριτική τους σκέψη, αναλύοντας «οπτικοακουστικές εικόνες» μιας ταινίας
-να ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική εργασία
(γ) αξιών:
-να υιοθετήσουν θετικότερη στάση απέναντι στη λογοτεχνία, εκτιμώντας τη συμβολή της στον κινηματογράφο

3) Διδασκαλία

Δραστηριότητα 1
Φάση 1 (εργασία σε ομάδες με Φύλλο Εργασίας)
Οι μαθητές ανά ομάδες καλούνται να συγκρίνουν τις δυο μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης σε επιμέρους τομείς.

Φάση 2 (συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης με Φύλλο Εργασίας)
Παρουσίαση των αποτελεσμάτων των εργασιών των ομάδων και συζήτηση για το ποια από τις δυο μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης τους συγκίνησε περισσότερο.

4) Κλείσιμο (προβολή του τραγουδιού της ταινίας «Η Τιμή της αγάπης» με ερμηνεύτρια τη Δ. Γαλάνη)
Ήταν πετυχημένη η επιλογή της σκηνοθέτριας να ντύσει μουσικά την ταινία. με το συγκεκριμένου τραγούδι;

Βίντεο 
Η τιμή της αγάπης 


---------------------------------------------------


ΙΙΙ. Φύλλα Εργασίας 

1ο Φύλλο Εργασίας – Φιλόλογοι

Ένα βασικό γνώρισμα της νουβέλας «Η Τιμή και το Χρήμα» του Κ. Θεοτόκη είναι η ρεαλιστική μέθοδος γραφής. Η ρεαλιστική αναπαράσταση της πραγματικότητας είναι φανερή και στην τελευταία σκηνή του έργου.
Παρακολουθήστε την αντίστοιχη τελευταία σκηνή (1:45:16 – 1:48:10) της ταινίας της Τόνιας Μαρκετάκη «Η τιμή της αγάπης» που βασίζεται στη νουβέλα του Θεοτόκη «Η τιμή και το χρήμα» (http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=-8810321493552390199&hl=el&fs=true).
Πιστεύετε ότι η ταινία αποτελεί πετυχημένη κινηματογραφική μεταφορά του λογοτεχνικού έργου όσον αφορά στην παρουσίαση της εποχής και των ηρώων με ρεαλιστικό τρόπο; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένα στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη την επιλογή των ηθοποιών, τα κουστούμια τους, τη γλώσσα που χρησιμοποιούν, τα σκηνικά (εξωτερικοί – εσωτερικοί χώροι, αντικείμενα), καθώς και το αν η κινηματογράφηση έγινε σε στούντιο ή όχι.


2ο Φύλλο Εργασίας – Κοινωνιολόγοι

Μέσα από το έργο του «Η τιμή και το χρήμα» ο Κ. Θεοτόκης εκφράζει έναν έντονο κοινωνικό προβληματισμό για τις κοινωνικές ανισότητες στην εποχή του και για το ρόλο του χρήματος στη ζωή των ανθρώπων.
Παρακολουθείστε την τελευταία σκηνή (1:45:16 – 1:48:10) της ταινίας της Τόνιας Μαρκετάκη «Η τιμή της αγάπης» που βασίζεται στη νουβέλα του Θεοτόκη «Η τιμή και το χρήμα» (http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=-8810321493552390199&hl=el&fs=true).
Πιστεύετε ότι η ταινία αποτελεί πετυχημένη κινηματογραφική μεταφορά του λογοτεχνικού έργου όσον αφορά στην απόδοση της κοινωνικής θέσης και της οικονομικής κατάστασης των ηρώων; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένα στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη τα κουστούμια των ηθοποιών και τα σκηνικά (εξωτερικοί – εσωτερικοί χώροι, αντικείμενα).


3ο Φύλλο Εργασίας –Ψυχολόγοι

Στην τελευταία σκηνή της νουβέλας του Κ. Θεοτόκη «Η τιμή και το χρήμα» η Ρήνη είναι συναισθηματικά φορτισμένη, καθώς συγκρούονται μέσα της ο έρωτας με την ηθική, για να θριαμβεύσει τελικά το χρέος και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Αντίθετα, ο Αντρέας παραμένει δέσμιος του χρήματος και ανάξιος της αγάπης.
Παρακολουθήστε την αντίστοιχη τελευταία σκηνή (1:45:16 – 1:48:10) της ταινίας της Τόνιας Μαρκετάκη «Η τιμή της αγάπης» που βασίζεται στη νουβέλα του Θεοτόκη «Η τιμή και το χρήμα» (http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=-8810321493552390199&hl=el&fs=true).
Πιστεύετε ότι οι ηθοποιοί που υποδύονται τη Ρήνη και τον Αντρέα ταιριάζουν στους ρόλους τους και αποδίδουν πετυχημένα τα συναισθήματα και το ήθος των ηρώων; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένα στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη τη στάση των ηθοποιών, την κίνησή τους ή όχι, τις χειρονομίες τους, τις εκφράσεις του προσώπου τους, την ένταση της φωνής τους.

4ο Φύλλο Εργασίας – Σκηνοθέτες/Σεναριογράφοι

Ο Κ. Θεοτόκης καταφέρνει να προσδώσει παραστατικότητα και θεατρικότητα. στην τελευταία σκηνή της νουβέλας η «Η τιμή και το χρήμα» κυρίως μέσω του διαλόγου. Παράλληλα, στο κείμενο εντοπίζονται έμμεσες σκηνοθετικές οδηγίες (π.χ. αντιδράσεις ή κινήσεις προσώπων κ.α.).
Παρακολουθήστε την αντίστοιχη τελευταία σκηνή (1:45:16 – 1:48:10) της ταινίας της Τόνιας Μαρκετάκη «Η τιμή της αγάπης» που βασίζεται στη νουβέλα του Θεοτόκη «Η τιμή και το χρήμα» (http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=-8810321493552390199&hl=el&fs=true).
α) Πιστεύετε ότι η ταινία ακολουθεί πιστά το κείμενο του Θεοτόκη ή αποτελεί διασκευή του εν λόγω κειμένου, παρουσιάζοντας αποκλίσεις; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένα στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη την πλοκή, τα λόγια των ηρώων, τη σειρά εμφάνισής τους, τις αντιδράσεις τους κ.α.
β) Συγκρίνοντας τη νουβέλα με την ταινία, ποια από τις δυο μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης σας συγκίνησε περισσότερο; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.



---------------------------------------------------


IV. Υλικό Μικροδιδασκαλίας


---------------------------------------------------


Για να δείτε σε μορφή εγγράφου Word
Σχέδιο Μικροδιδασκαλίας
Πίνακα δραστηριοτήτων Μικροδιδασκαλίας 
Φύλλο Εργασίας 
Υλικό για τη Μικροδιδασκαλία 
πατήστε ΕΔΩ!


----------------------------------------------------

Επιμέλεια και οργάνωση υλικού: Φιλοθέη Κολίτση
Επιμορφώτρια Β΄ 
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου